Tuesday 13 September 2011

Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar menjadi isu hangat dalam masyarakat kita. Bincangkan punca-punca berlakunya gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar negara ini. (PMR)


Isu pelajar terlibat dalam gejala ponteng sekolah bukanlah isu baru. Baru-baru ini, gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar kita mendapat perhatian serius pihak media massa apabila para pelajar sering berkeliaran di tempat-tempat yang tidak sewajarnya pada waktu persekolahan dalam pakaian seragam. Lazimnya, gejala ponteng sekolah sering berlaku di bandar-bandar besar dan kini, tidak kurang pula pelajar luar bandar terlibat dalam gejala ini.
Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar berpunca daripada kealpaan ibu bapa. Ibu bapa yang terlalu sibuk dengan kerjaya mereka menyebabkan remaja hilang perhatian dan dan kasih sayang. Keadaan ini mendorong remaja sering mencari rakan sehingga remaja terdorong untuk ponteng sekolah supaya mereka dapat menghabiskan masa dengan melepak bersama-sama dengan rakan di tempat-tempat yang tidak sepatutnya. Di samping itu, remaja juga ponteng sekolah kerana masalah keluarga. Pergaduhan dan penceraian dalam kalangan ibu bapa mengakibatkan remaja mengalami gangguan emosi dan fikiran remaja berkecamuk memikirkan masalah keluarga. Keadaan ini menyebabkan mereka hilang minat belajar dan mula ponteng sekolah.
              Selain itu, kemunculan pusat hiburan bagai cendawan tumbuh selepas hujan menyuburkan gejala ponteng sekolah lagi dalam kalangan pelajar kita. Kafe siber dan pusat permainan video yang begitu banyak di kawasan bandar termasuk pekan-pekan kecil sering dijadikan medan pertemuan para remaja. Pelajar-pelajar kita yang disogokkan dengan wang saku berlebihan oleh ibu bapa mendorong mereka mengunjungi kafe siber dan pusat hiburan. Ketagihan akan internet dan permainan video ini akan mendorong remaja untuk ponteng sekolah. Para pelajar yang seronok melayari internet dan melepak di pusat hiburan akan menghabiskan masa berjam-jam sehinggalah tamat waktu persekolahan.
              Kelemahan dalam pelajaran juga adalah antara faktor pelajar terlibat dalam gejala ponteng
sekolah. Lazimnya, pelajar-pelajar yang lemah dalam pelajaran menangguhkan kerja sekolah dan tidak membuat sebarang persediaan untuk pelajaran yang akan datang. Keadaan ini mengakibatkan mereka
banyak ketinggalan dalam pelajaran dan berasa bosan duduk di dalam kelas. Pada masa yang sama, mereka sering dimarahi oleh guru dan dikenakan tindakan disiplin. Oleh itu, untuk melarikan diri daripada bebanan tugasan sekolah dan hukuman, pelajar-pelajar kita mengambil jalan mudah dengan ponteng
sekolah.
             Sebagai kesimpulan, gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar akan mengheret mereka
terlibat dalam masalah sosial yang lebih berat seperti gengsterisme, penagihan dadah dan jenayah kekerasan. Pihak polis, ibu bapa dan pihak sekolah harus berganding bahu seperti aur dengan tebing dalam usaha menangani masalah ini dengan kadar segera. 

No comments:

Post a Comment