Tuesday 13 September 2011

Kebakaran merupakan salah satu malapetaka yang sering berlaku di negara kita sekarang. Berikan pendapat anda tentang langkah-langkah mencegah kebakaran. (PMR)


Api semasa kecil ialah kawan, apabila besar menjadi lawan. Ungkapan ini tidak lagi diendahkan oleh masyarakat kita kerana kebakaran berlaku di mana-mana sahaja. Kelalaian manusia dianggap sebagai punca utama kes kebakaran di negara kita. Kebakaran bukan sahaja melenyapkan harta benda dalam sekelip mata malah mengorbankan berpuluh-puluh ribu nyawa tiap-tiap tahun. Justeru, kita perlu mengambil langkah-langkah keselamatan untuk mencegah kebakaran kerana malang tidak berbau.
Antara langkah penting untuk mencegah kebakaran adalah dengan mengemaskinikan kemudahan pencegahan api. Alat pencegahan api ini penting di sekolah-sekolah, bangunan tinggi, premis-premis
perniagaan, pusat-pusat hiburan, kilang dan bangunan kerajaan. Dalam hal ini, Jabatan Bomba dan
Penyelamat perlu menyelia kemudahan pencegahan api dari semasa ke semasa bagi menentukan semua alat itu dalam keadaan yang baik dan mencukupi. Dendaan dan hukuman yang berat perlu dikuatkuasakan bagi pemilik bangunan yang enggan bekerjasama dalam hal ini.
Selain itu, peranan ibu bapa adalah besar dalam usaha pencegahan kebakaran. Dalam hal ini, ibu bapa haruslah menegah anak-anak daripada bermain dengan poin tenaga di rumah. Perbuatan seumpama ini amat berbahaya kerana boleh menyebabkan litar pintas dan renjatan elektrik. Tambahan pula, perbuatan anak-anak kecil yang bermain dengan mancis dan mercun boleh menyambar bahan-bahan yang mudah terbakar seperti minyak petrol, kain langsir dan tong gas di dapur. Justeru, ibu bapa haruslah selalu
mengingatkan anak-anak tentang bahaya bermain dengan api. Ibu bapa juga tidak seharusnya sama sekali meninggalkan anak-anak kecil duduk di rumah berseorangan.
Pemeriksaan sistem pendawaian dan peralatan elektrik di rumah juga penting untuk mencegah
kebakaran. Kita mestilah memeriksa semua penyambungan elektrik di rumah bagi memastikan tiada
retakan, wayar terdedah atau longgar. Sistem pendawaian perlu diperiksa dari semasa ke semasa bagi mengesan dan membaiki kerosakan. Misalnya penebat getah wayar yang sudah keras atau retak perlu
diganti dengan segera. Kata orang mencegah adalah lebih baik daripada merawat.
Sebagai kesimpulan, kesedaran masyarakat tentang bahaya kebakaran dan langkah pencegahan kebakaran amatlah penting. Sikap kebanyakan anggota masyarakat kita seperti melepaskan batuk di tangga dalam kemelut ini hanya mengundang kecelakaan. Oleh itu, penglibatan dan kerjasama semua lapisan masyarakat sangat diperlukan untuk menangani masalah ini.

6 comments:

  1. minta izin copy utk keja khusus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salin ja kat buku tuuu ☺☺

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. This is good for the exam in malay

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memangla baguihhhhh lagi baguih kalau hang tu boleh cakap malay leeee.Sorry kalau ganaih angat.☺☺😃

      Delete