Tuesday 13 September 2011

Punca-punca berlakunya masalah Pembuangan Bayi (SPM)


Punca-punca berlakunya masalah Pembuangan Bayi


Pendahuluan :

-isu ini semakin meruncing berdasarkan bilangan kes yang dilaporkan.
-bayi yang sepatutnya ditatang bagai menatang minyak ynag penuh tetapi diabaikan dengan membuang bayi seolah-olah membuang sampah.
-Di manakah nilai kemanusiaan dalam diri kita . ada sebuah hadis yang bermaksud setiap bayi yang dilahirkan seumpama kain putih dan ibu bapalah yang akan mencorakkan bayi tersebut.
-Sikap manusia menjadi lebih hina berbanding haiwan yang tahu menjaga spesiesnya.

Isi Pertama : rosaknya sistem sosial dalam kalangan remaja hari ini.

Huraian : - Pergaulan antara lelaki dengan perempuan di luar kawalan dan batasan.
-Remaja terpengaruh dengan gejala-gejala negatif budaya punk,black metal,heavy metal dan sebagainya
- Remaja mula mengagung-agungkan kehidupan seks yang bebas.
-Ironinya hubungan yang dilakukan tanpa norma agama membuahkan hasil.
-remaja yang baru berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang belum sampai ke tahap bertanggungjawab sebagai ibu dan ayah.
-Akhirnya mereka melakukan tindakan nekad dengan membuang bayi yang dilahirkan akibat perbuatan yang terlajak dalam hubungan sosial mereka.
-Keinsafan yang terlewat tidak membantu mengubah apa-apa seperti kata orang tua-tua nasi sudah menjadi bubur.
-Akibatnya bayi yang tidak berdosa menjadi mangsa keterlanjuran remaja yang bertuhankan nafsu.

Isi Kedua : sistem kekeluargaan yang lemah.
-Desakan hidup yang tinggi menggamit ibu bapa untuk mencari nafkah hidup.
-Malahan ada ibu bapa yang melakukan pelbagai kerja Tambahan untuk menambah pendapatan. Oleh hal yang demikian,ibu bapa gagal mentarbiah anak-anak mereka.
-Anak-anak membesar sesama sendiri dan terpengaruh dengan rakan sebaya.
-gejala sumbang mahram,seks bebas dan sebagainya menjadi sebahagian trend kehidupan anak-anak.
-bayi dilahirkan tanpa melalui ikatan perkahwinan.
-Natijahnya bayi yang tidak diingini kehadirannya menjadi mangsa kerakusan nafsu.
-bayi dibuang seperti sampah kerana kehadirannya belum dapat diterima.

Isi ketiga : kurang didikan agama dan moral
-          anak-anak tidak berasa tukut dengan hukuman di kemudian hari.
-          Mereka tidak berasa bersalah melakukan perkara-perkara yang ditegah dalam agama
-          Ibu bapa tidak memfokuskan didikan agama.Pencapaian anak-anak dalam bidang akademik lebih diberi perhatian daripada didikan agama.
-          Akibatnya tingkah laku maksiat dianggap perkara biasa seperti kata pepatah alah bisa tegal biasa.
-          Tanpa segan silu remaja yang tipis iman dan didikan agama terjebak dalam maksiat zina.
-          Anak-anak luar nikah dilahirkan dan tiada yang ingin bertanggungjawab dengan kelahiran anak-anak luar nikah tersebut.
-          Tindakan mudah ialah membuang bayi daripada perbuatan zina.

Isi 4  : penularan unsur-unsur lucah melalui media.

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


Kesimpulan :

Tuntasnya ,semua pihak perlu mengambil tindakan serius untuk menangani permasalahan ini. Sikap menuding jari dan bagai enau dalam belukar melepasakan pucuk masing-masing tidak dapat menyelesaikan kemelut ini. Sistem pendidikan juga perlu dimantapkan agar menakankan pendidikan berkaitan sahsiah dan moral. Pendidikan yang efisien sedikit sebanyak mampu menyedarkan remaja untuk mengelakkan diri dengan terjebak kepada permasalahan sosial yang semakin membarah pada hari ini.


Disediakan oleh cikgu ulaga.

1 comment: