Tuesday 13 September 2011

MEMBANTERAS SAMSENG JALANAN (SPM)


MEMBANTERAS SAMSENG JALANAN

Pendahuluan

            Isu yang sering menjadi perhatian dan menjadi kebimbangan masyarakat kini ialah isu gejala “ samseng jalanan “ atau “ mat rempit “ yang bukan semakin berkurangan atau terkawal, tetapi sebaliknya semakin menjadi-jadi. Mereka bukan sekadar mencetus ketidakselesaan malah turut mengancam nyawa pengguna nyawa jalan raya yang lain. Baru-baru ini Ketua Trafik Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata istilah “ mat rempit “ perlu ditukar kepada “ samseng jalanan “ , di samping dikenakan hukuman yang berat termasuk penjara mendatori kepada golongan ini. Pindaan tersebut mampu memberikan kesan lebih besar untuk membanteras kegiatan itu yang makin berleluasa. Dengan kata lain, usaha membanteras samseng jalanan perlu ditangani dengan segera sebelum menjadi barah dalam masyarakat.

            Sebenarnya, gejala mat rempit hanya wujud di Malaysia, malah tiada sebarang jurnal antarabangsa yang pernah melaporkan masalah itu kecuali di negara ini. Pakar pengangkutan awam yang juga Pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Abdul Rahim Md Nor, sebelum ini pernah mengemukakan beberapa faktor termasuk penggunaan motosikal sebagai pengangkutan utama di Malaysia berbanding negara asing. Di Eropah, Amerika Syarikat dan Australia misalnya, banyak orang berkereta atau menggunakan kenderaan awam ke tempat kerja. Tidak banyak yang bermotosikal. Malah jika ada motosikal pun, mereka menggunakan motosikal berkuasa tinggi. Keadaan sebaliknya di sini kerana banyak bermotosikal. Jadi, wujudlah kelompok atau kumpulan tersendiri seperti mat rempit sama ada di luar bandar dan bandar. Tegasnya, merempit itu sudah menjadi satu budaya dalam kalangan pemilik motosikal ini. Di luar negara, jika ada pun, hanyala lumba kereta haram dan bukannya motosikal. Hanya ada beberapa negara yang melaporkan kejadian lumba kereta haram seperti Australia, New Zealand, Amerika, United Kingdom, Sweden, Crotia, Jepun, dan Hong Kong. Bagaimanapun, keadaan di luar negara terkawal, tidak seperti Malaysia yang hampir setiap malam ada-ada saja kejadian merempit.

            Isu samseng jalan raya kini kembali mendapat perhatian apabila seorang wanita hamil dua bulan, ditemui mati di kawasan kediamannya di Taman Ayer Hitam, Batu Pahat, Johor Bahru, 3 Mei lalu akibat diragut. Tiga hari selepas itu, seorang lagi wanita hamil, turut terbunuh angkara peragut di Kampung Padang Raja, Jalan Melor-Ketereh, Kota Bharu walaupun hanya membawa beg tangan berisi wang tunai sebanyak RM 2 sahaja. Ekoran daripada peristiwa tragik seumpama itu, kerajaan perlu segera memikirkan langkah pencegahan yang terbaik untuk mengelakkan lebih banyak orang awam menjadi mangsa. Gelaran samseng jalanan lebih sesuai kerana tindakan dan kelakuan ganas golongan itu boleh mengancam nyawa orang lain. Oleh itu, diharap selepas ini tiada lagi istilah ”mat rempit” digunakan. Itulah yang diputuskan oleh pihak polis kerana gelaran itu nampaknya tepat bagi menggambarkan kekacauan yang dicetuskan oleh mereka. Banyak pihak sebelum ini menyatakan bahawa gelaran  mat rempit terlalu ”hebat” untuk golongan tersebut. Mereka berlagak di atas jalan raya dan istilah ”mat rempit” itu turut menyemarakkan semangat anak-anak muda yang kononnya ” tidak takut mati” itu.


                        Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan bersetuju supaya pihak media menggunakan istilah ’samseng jalanan’ dalam laporan mereka bagi menggantikan istilah ’mat rempit’yang digunakan sebelum ini. Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pendekatan berkenaan selari dengan usaha kementerian

No comments:

Post a Comment