MODUL KARANGAN RAMALAN SPM
Menghayati Gagasan Satu Malaysia
Seperti yang sering ditegaskan oleh perdana Menteri,Datuk
Najib tun Razak,Konsep 1 Malaysia
atau satu Malaysia bukanlah konsep atau formula baharu. Konsep yang
bermatlamatkan perpaduan nasional juga merupakan wawasan pemimpin-pemimpin
negara terdahulu yang telah diterjemahkan dalam pelbagai rupa bentuk dan
jelmaan sepanjang lebih hina dekad kita mencapai matlamat.
Sejarah kesultanan
Melayu Melaka 500 tahun lalu telah mempamerkan contoh terbaik. Pemimpin
negara ketika itu yang terdiri daripada orang Melayu dan bumiputera mampu
mewujudkan satu masyarakat cosmopolitan.
Sejarah negeri Melaka,misalnya ketika itu mempunyai 25 bahasa dan 250,000
penduduk terdiri daripada pelbagai hidup secara harmonis 110 tahun. Hal ini
merupakan satu manifestasi daripada perpaduan dalam kepelbagaian. Jika
diamati,apa-apa yang berubah adalah pendekatan dan gerak kerja menurut
kesesuaian zaman dan generasi yang silih berganti. Gagasan ini bukan satu
pendekatan yang terpisah daripada dasar-dasar kerajaan sebelum ini,sebaliknya
merupakan pelengkap kepada pendekatan yang sedia ada untuk mengukuhkan
perpaduan bagi menjamin kestabilan kea rah mencapai kemajuan dan pembangunan
yang lebih tinggi bagi rakyat dan negara Malaysia .
Tegasnya,gagasan 1 Malaysia
yang bertujuan untuk membentuk pembinaan sebuah negara yang bersatu padu
berasaskan prinsip penerimaan,kesaksamaan,dan perkongsian antara masyarakat
berbilang kaum dan agama di negara ini juga menepati kehendak dalam tuntutan Islam.
Hal ini dijelaskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri,Senator Mejar
Jeneral ( B ) datuk Jamil Khir Baharom,bahawa Islam menyatakan manusia
diciptakan Allah dengan pelbagai rupa bangsa,kulit yang berbeza,budaya,serta
bahasa dengan matlamat saling berkenalan antara satu sama yang lain. Manusia
tidak mungkin berkenalan jika tiada hubungan perasaan,saling ada kecurigaan dan
kurang yakin antara satu sama lain. Misalnya ,proses perkenalan tidak akan
berlaku antara pasangan kekasih sekiranya kedua-duanya tidak suka kerana
perasaan suka itu mesti tumbuh dalam diri masing-masing.
Rasullah menyebut
bahawa terdapat tiga jenis jiran dalam Islam dengan yang pertama jiran bukan
islam,jiran sesame Islam dan jiran sekeluarga sesama Islam yang menjadi
tanggungjawab seseorang muslim itu.Maknanya,Islam mengungkap seluruh orang
tersebut dalam golongan yang sama dan hubung kaitnya dengan 1 malaysia adalah
merupakan satu usaha membina rakyat Malaysia yang saling menghormati antara
satu sama lain. Dengan kata lain,tiada seorang pun merasakan dirinya terpisah
atau tertinggal dalam arus perdana kehidupan sebagai rakyat Malaysia .
Di samping itu,1
Malaysia juga digagaskan sebagai satu formula yang menjadi prasyarat bagi
memastikan aspirasi negara,iaitu wawasan 2020 tercapai jika diterapkan ke dalam
sanubari rakyat dan diamalkan oleh setiap lapisan masyarakat. Bagi mencapai status negara maju
dalam jangka masa yang telah ditetapkan,syarat yang paling utama ialah
sebuah negara yang kukuh dan stabil dan ini akan hanya dapat dicapai apabila
rakyatnya bersatu padu. Perpaduan yang digambarkan melalui gagasan 1 Malaysia
amat berbeza daripada konsep asimilasi yang diamalkan di negara-negara lain
kerana identity kaum-kaum etnik dilenyapkan dan diganti dengan satu identiti
nasional yang sama. Namun,gagasan 1 Malaysia tidak sekali kali
menyimpang daripada roh Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang negara
sama ada secara tersurat atau secara tersirat. Malahan ,gagasan 1 malaysia
kekal menjunjung kesemua peruntukan teras seperti perkara 3 dan bahagian 3
seperti mana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Oleh hal yang
demikian,janganlah mana-mana pihak berasa khuatir atau menaruh syak,serta
bimabang bahawa konsep ini akan terpesong daripada apa-apa yang telah
dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin tersohor negara suatu ketika dahulu.
Konsep 1 Malaysia
juga bukan satu dasar yang tetap sebaliknya boleh mengalami evolusi dan
menerima input-input dari semasa ke semasa. Proses penambahbaikan
nilai-nilai murni atas dasar itu boleh berlaku mengikut peredaran waktu. Untuk
itu, Datuk Seri melalui laman blognya 1 Malaysia telah menghuraikan lapan
nilai atau prinsip kendiri yang perlu dihayati dan diterokai. Lapan nilai itu
ialah budaya kecemerlangan seperti dalam amalan bekerja dan sikap, ketabahan
dalam amalan bekerja dan sikap, ketabahan dalam mengharungi cabaran, rendah
hati atau tawadhuk dan tanpa riak, penerimaan (bersyukur atas apa-apa yang
diperoleh), kesetian (patuh dan akur, tetapi bukan secara membuta tuli),
meritokrasi (pertimbangan mengikut prinsip kelayakan, tetapi perlu disesuaikan dengan
situasi dan kondisi negara), pendidikan (berilmu, tetapi menjaga kepentingan
semua), dan integriti ( jujur dan benar, serta sanggup mengakui kelemahan diri
). Kelapan-lapan nilai atau ciri inilah merupakan pengisian pada 1 Malaysia .
Namun, dalam melaksanakan komitmennya terhadap rakyat, kerajaan telah
mengutarakan tema “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” sebagai
sebahagian daripada konsep 1 Malaysia .
Tema ini selain menekankan peri pentingnya perpaduan rakyat Malaysia , kerajaan juga akan
memberikan keutamaan kepada isu-isu yang dianggap penting oleh rakyat. Rakyat
sebenarnya sangat berharap untuk melihat satu bentuk baru kenegaraan di bawah
kepemimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, khusunya menjelmakan janji
mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian.
Apa-apa yang rakyat
ingin lihat ialah pelaksanaan gagasaan 1Malaysia secara menyeluruh dan
konsisten dalam semua aspek kehidupan rakyat negara ini, tanpa membezakan warna
kulit. Perbezaan agama serta budaya etnik. Beliau juga amat gembira kerana
konsep pentadbiran 1 Malaysia
secara asasnya diterima oleh sebahagian besar rakyat negara ini. Malahan, dalam
konteks hubungan luar negara, konsep 1 Malaysia bukan sahaja diterima di
peringkat dalam negara malah turut diterima di peringat antarabangsa
memandangkan negara ini mempunyai kelebihan strategik yang dimaksudkan adalah
konsep pintu masuk negara untuk mempunyai hubungan dengan negara-negara kuasa
tamadun dunia seperti China, India, Timur Tengah, dan dunia Melayu( Indonesia).
Hubungan baik Malaysia
dengan negara-negara besar sempurna itu sudah pasti memberi kelebihan kepada
negara ini terutamanya dalam bidang pelaburan serta dana kewangan. Kekuatan
kita ini bukan sahaja soal dalaman tetapi boleh diterjemahkan senagai kelebihan
strategic kepada negara di peringkat dunia.
Secara tuntas,
gagasan 1 Malaysia
yang diilhamkan oleh pemimpin nombor satu negara merupakan pendekatan ideal dan
kesinambungan kepada agenda membnagunkan negara dengan lebih berkesan. Dalam
hubungan ini tidak ada nombor yang lebih dominant daripada satu dan tidak ada
jenama yang terbaik di negara ini selain 1 Malaysia . Oleh itu, diharap gagasan
ini akan memberi nafas dan tenaga baharu kepada Wawasan 2020, Misi Nasional,
dan semua insiatif yang telah dimajukan sebelum ini, di samping memupuk
semangat saling menghormati dan menerima kepelbagaian sosial budaya dalam
kalangan rakyat Malaysia. 1 Malaysia
juga perlu sampai ke telinga rakyat dengan satu kefahaman yang jelas dan
ikhlas. Jangan jadi seperti mengalunkan lagu kepada si pekak, irama, dan
melodinya lunak merdu, tetapi tidak dapat dinikmati dengan jelas, tetapi jika
kena alunanya, si pekak dapat menghayatinya walaupun iramanya perlahan.
Kesan-kesan kemasukan buruh Asing Di Malaysia
Penghijrahan buruh asing untuk mencari rezeki di
Malaysia telah menimbulkan berbagai-bagai kesan baik, kesan positif mahupun
kesan negatif. Kebanjiran
pekerja asing dari negara jiran terutamanya dari Indonesia, Filipina,
Bangladesh dan Pakistan ke Malaysia sesungguhnya telah mendatangkan kesan dari
segi ekonomi dan dari segi sosial. Jumlah pekerja asing kini dianggarkan
kira-kira 2.5 juta orang atau lebih kurang 10% daripada 28juta orang penduduk
Malaysia. Rusuhan yang pernah dicetuskan oleh pekerja Indonesia di depot
tahanan Pekan Nenas, Johor dan sebuah kilang di Nilai beberapa tahun dahulu
sehingga sanggup membakar bangunan dan merosakkan kenderaan polis telah membuka
mata pihak pemerintah akan risiko yang terpendam selama ini. Setelah menyedari hakikat itu, kerajaan telah mengambil beberapa
langkah khususnya operasi pembersihan untuk mengurangkan jumlah buruh asing
sehingga hanya merangkumi kira-kira 5% daripada jumlah penduduk Malaysia.
Salah satu kesan positif berikutan kemasukan buruh
asing itu ialah kemasukan buruh asing yang banyak boleh dijadikan sebagai satu
sumber tenaga kerja yang dapat menjana ekonomi negara. Misalnya, sektor perladangan dan sektor pembinaan
di negara ini sukar untuk beroperasi jika ketandusan tenaga pekerja asing. Hal
ini demikian kerana rata-ratanya rakyat tempatan yang semakin tinggi cita
rasanya sebagai akibat peningkatan taraf hidup memang menganggap kerja-kerja
dalam sektor-sektor berkenaan sebagai kerja bawahan. Serentak dengan itu,
memang tidak dapat dinafikan juga bahawa sebahagian daripada pembangunan pesat
yang dinikmati oleh negara kita sebelum kegawatan ekonomi 1997-1998 telah
’disambungkan’ oleh kebanjiran pekerja asing. Sekiranya kita lebih peka, akan
kita akuri hakikat bahawa pekerja Indonesialah yang menyabung nyawa di puncak
bangunan, menaikkan kepingan konkrit dan ada kalanya mengorbankan nyawa untuk
membina bangunan-bangunan tinggi yang tersergam indah dan menjadi kebanggaan
negara seperti Menara Kembar Petronas dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala
Lumpur (KLIA).
Namun begitu, kebanjiran buruh asing telah meruncingkan masalah
pengangguran dalam kalangan rakyat tempatan. Seperti yang kita maklumi, zaman ini zaman
globalisasi. Kebangkitan kuasa ekonomi baru terutamanya negara China dan India
telah memberi saingan yang hebat kepada Perusahaan Kecil dan Sederhana ( PKS )
tempatan yang gagal meningkatkan produktiviti mereka. Sebagai akibat, majikan
tempatan yang ingin mengurangkan kos pengeluaran pula akan terus memberikan
keutaman kepada pekerja asing yang kononnya kurang cerewet, tidak menutut gaji
yang tinggi dan sanggup bekerja dalam tempoh masa yang lebih panjang jika
dibandingkan dengan pekerja tempatan. Serentak dengan itu, dilaporkan bahawa
pendatang-pendatang asing khusunya rakyat indonesia juga menjalankan perniagaan
secara haram di negara kita. Contohnya, siasatan telah menunjukkan bahawa lebih
kurang 40% daripada 35000 gerai berlesen yang dikhususkan untuk penjaja
tempatan khasnya Melayu di Lembah Klang telah ”diambil alih” oleh pendatang
asing. Lantaran itu, tidak keterlaluan jika kita mengatakan bahawa ”periuk
nasi” anak tempatan turut dirampas oleh buruh asing.
Jika kita tinjau dari segi ekonomi, kebanjiran buruh asing yang tidak
terkawal juga didapati akan menggoyah kemantapan ekonomi negara yang masih
menjalani pengukuhan. Hal ini demikian kerana apabila buruh
asing bekerja dalam sektor perladangan, sektor pembinaan atau dalam
sektor-sektor lain, mereka akan mendapat upah. Lazimnya, mereka tidak
membelanjakan upah yang diperoleh di negara ini. Sebaliknya, sebahagian
daripada pendapatan mereka akan dihantar ke negara asal mereka bagi menampung
hidup keluarga masing-masing. Perangkaan menunjukkan bahawa kira-kira RM 6
billion telah mengalir keluar setiap tahun sebagai ekoran pengiriman wang ke
negara asal masing-masing oleh lebih daripada 2.5 juta orang pekerja asing yang
meliputi warga Indonesia, Pakistan, Filipina, Myanmar dan Bangladesh.
Sehubungan dengan itu, setiap tahun kerajaan juga dapati mebelanjakan lebih RM
2 juta untuk membiayai makanan pedatang tanpa izin dalam tahanan. Hal ini
nescaya akan menjejaskan imbangan pembayaran negara dan seterusnya membantutkan
segala usaha murni kerajaan dalam mengembalikan ekonomi negera ke landasan yang
sewajarnya.
Kemasukan buruh asing secara tidak terkawal juga menjadi ’duri dalam
daging’ yang mencetuskan pelbagai masalah sosial dan mengancam ketenteraman
masyarakat setempat.
Pekerja-pekerja asing terutamanya pendatang-pendatang tanpa izin yang masuk ke
negara kita telah mewujudkan perkampungan sendiri yang terasing daripada
penduduk tempatan. Misalnya, mereka telah didapati membina petempatan setinggan
dengan meneroka tanah rizab kerajaan secara haram. Laporan menunjukkan bahawa
Kampung Pandan Dalam yakini petempatan asing terbesar di Lembah Klang telah dihuni
lebih kurang 6000 orang pendatang tanpa izin. Hal ini akan mewujudkan
ketidaksefahaman malah ketegangan antara pedagang tanpa izin dengan penduduk
tempatan. Sejajar dengan itu, ada setengah-setengah buruh asing yang berani
mempersenda undang-undang dan adat setempat dengan membabitkan diri dalam
pelbagai jenayah seperti pergaduhan, rompakan, perogolan, pelacuran, perjudian
dan pembunuhan. Masalah-masalah sosial itu bukan sahaja membimbangkan penduduk
tempatan malah membebani kerajaan dalam usaha pembendungan.
Selain membabitkan diri dalam pelbagai jenayah, kebanjiran burh asing juga
mengancam kesihatan rakyat Malaysia secara tidak langsung. Hal ini demikian kerana kajian
menunjukkan bahawa Malaysia yang telah disahkan bebas daripada beberapa jenis
penyakit berbahaya seperti tibi dan sifilis kini diserang semula
penyakit-penyakit tersebut. Aliran perkembangan yang meresahkan ini pula
berlaku kebetulnnya sejak negara kita mula menerima kemasukan buruh-buruh asing
untuk mengisi kekosongan dalam pelbagai sektor pada awal 90-an. Walaupun secara
teorinya buruh asing yang datang ke negara ini secara sah atau mempunyai permit
diwajibkan menjalani pemeriksaan kesihatan, namun hakikatnya banyak buruh asing
yang didapati telah melakukan penipuan tentang status kesihatan mereka
terutamanya warga Indonesia. Sebagai contohnya, mereka didapati membawa
pelbagai penyakit berbahaya seperti sifilis, tibi, malaria, barah, kusta, Aids
dan Hepatitis B. Oleh sebab itu, apabila
rakyat tempatan bercampur gaul dengan buruh asing yang membawa penyakit
berbahaya, sudah pasti penyakit tersebut mudah menjalar kepada rakyat tempatan.
Kesimpulannya, memandangkan begitu banyaknya kesan negatif yang ditimbulkan
oleh kemasukan buruh asing, syor kerajaan untuk membekukan pengambilan pekerja
asing atau menyahkan pekerja-pekerja terutama pekerja Indonesia yang
menyalahgunakan keterbukaan pihak berkuasa memang dialu-alukan. Lantaran itu. ”sebelum kudis menjadi
tolok”, pijak berkenaan khususya jabatan imigresen dan pihak Polis perlu
memperketat pengawasan di perairan negara dan pintu masuk ke Malaysia serta
menguatkuasakan undang-undang yang sedia ada. Seiring dengan itu, kita perlu
sedar bahawa kita tidak boleh bergantugn kepada rakyat asing untuk selama-lamanya. Usaha-usaha yang terancang
perlu untuk mengelakkan Malaysia daripada dimanipulasi oleh orang-orang luar.
Atas kesedaran itu, semua pihak baik kerajaan mahupun swasta harus menggembleng
tenaga dan merangka stategi yang ampuh lagi bersepadu untuk menangani masalah
ini sampai akar umbinya agar tidak sampai ”kera di hutan disusui sementara anak
di rumah mati kebuluran”.!
MEMELIHARA WARISAN KEBANGSAAN
Pendahuluan
Menghargai
sejarah dan warisan adalah suatu yang masih longgar dan tidak kukuh dalam
kalangan masyarakat tempatan. Sejarah selalu dilupkan dan peninggalan warisan
pula selalu diabaikan. Hal ini disebabkan ada tanggapan bahawa kedua-duanya
tidak releven dengan keperluan hari ini dan masa depan. Sejarah dan warisan
selalu difahami sebagai ‘benda mati’ maka kepada sesetengah orang, kedua-duanya
tidak bernilai lagi kecuali sedikit sentimental kepada masa lampau. Benda-benda
warisan yang ditinggalkan itu adalah kesan laluan sejarah kepada sesuatu
bangsa. Tegasnya, peninggalan sejarah dan warisan merupakan aset yang mesti
dipertahankan dan dijaga dengan baik agar dapat dijadikan sumber rujukan, serta
tatapan kepada generasi akan datang, di samping mampu menarik pelancong ke
negara ini.
Warisan-warisan budaya dan semula jadi tidak hanya
penting kepada negera, tetapi kepada seluruh dunia dan manusia sejagat. Warisan-warisan ini dianggap mempunyai
nilai keunggulan sejagat. Warisan-warisan ini tidak akan dapat diganti dan
kehilangannya bererti kerugian kepada manusia seluruh dunia ini. Oleh itu,
sudah menjadi satu tanggungjawab bersama bagi semua pihak untuk memastikan
kepentingan sejagat ini bebas daripada bahaya dan ancaman kemusnahan dan
keluputan. Sehubungan dengan itu, pelbagai langkah dan tidakan telah diambil
oleh kerajaan pusat dan negeri dalam memastikan proses pemuliharaan tinggalan
bersejarah dan melestarikan nilai pelbagai warisan turun-temurun ini
dirteruskan. Dalam konteks memelihara dan memulihara produk warisan,
pengisytiharan yang pertama pernah diadakan di Parlimen dengan mengisytiharkan
50 butiran warisan yang diangkat menjadi Warisan Kebangsaan pada tahun 2007
bersempena dengan 50 tahun kemerdekaan Malaysia.
Ekoran daripada itu, pihak Kementerian Perapaduan,
Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia (KPKKW) telah memproklamirkan
sebanyak 173 butiran warisan lagi sebagai warisan kebangsaan. Senarai tersebut terdiri daripada semua
butiran warisan yang disebut dalam Akta Warisan Kebangsaan 2005 (Akta 645).
Kewujudan daftar Warisan Kebagsaan seumpama itu membuktikan bahawa negara kita
memberikan penekanan betapa peri pentingnya setiap jenis warisan. Malaysia
adalah antara negara yang ke depan dalam perkara ini bersama-sama negara maju
lain seperti united Kingdom dan Australia. Hal ini bukan sekadar daftar
warisan, tetapi merupakan cermin kebijaksanan setempat atau ;local genius’ yang
digunakan setiap hari tanpa disedari bahawa amalan itu diperturunkan nenek
moyang.
Tujuan pengisythiharan ini adalah untuk memberi
kesedaran kapada masyarakat kepantingan memulihara dan memelihara warisan
Negara agar terus berkekalan dan menjadi warisan generasi akan datang. Majlis pengisytiharan kedua ini telah
diadakan pada 14 Februari 2009 dan disempurnakan oleh Menterinya YB Dato’ Seri
Hj. Mohd Shafie bin Hj. Apdal di Victoria Institution. Sempena majlis tersebut,
butiran warisan yang diisyiharkan merangkumi Tapak Warisan-monumen atau
bangunan, arkeologi, dan alam semula jadi; Objek Warisan- artifak, kerja seni,
manuskrip, lagu rakyat, puisi, tradisi lisan, tarian, dan seni mempertahankan
diri; serta Tokoh Orang Hidup. Hal ini menunjukkan negara kita kaya dengan
khazanah warisan yang terdiri daripada pelbagai adapt, budaya, dan agama KPKKW
melalui agensinya iaitu Jabatan Warisan Negara (JWN) bertanggungjawab untuk
mendaftarkan semua butiran warisan yang telah diwartakan (KeKKWa) ditubuhkan
pada 1 Mac 2006 lantaran berkuatkuasanya suatu akta yang dikenali sebagai Akta
Warisan kebangsaan 2005( Akta 645) menggantikan Akta Benda Purba 1976 (Akta
168) dan Akta Harta Karun 1957 yang diguna pakai bagi perlindungan dan
pemeliharaan warisan negara berkaitan barang purba, monument, dan tinggalan
kebudayaan.
Akta Warisan Kebangsaan meliputi Warisan Budaya(
Cultural Heritage ) yang dipecahkan kepada warisan ketara ( Tangible heritage )
dan warisan tidak ketara ( intangible heritage ), Warisan semula jadi ( Natural
Heritage ), serta Warisan Budaya Bawah Air ( Underwater Cultural Heritage ). Warisan
ketara bermaskud sesuatu yang kekal dilihat dan dipegang sama ada static
( tapak tanah bersejarah, monument, bangunan, atau alam semula jadi), atau
mudah alih ( artifak-artifak bahan budaya yang boleh dipindahkan. Manakala,
warisan tak ketara pula merujuk warisan tidak nyata, iaitu ilmu dan kepakaran
yang ditafsir melalui tardisi memlalui tradisi lisan, nilai-nilai adat dan
budaya, bahasa dan persuratan. Sebagai sebuah entity yang dipertanggungjawab
untuk mempertahankan kesinambungan warisan negara, JWN berfungsi secara
dinamiknya untuk menggembleng usaha kea rah memartabatkan warisan kebudayaan
dan warisan semula jadi negara. Berdasarkan matlamat tersebut JWN bertanggungjawab untuk mengekal dan dan
memulihara warisan negara sama ada dalam bentuk ketara mahupun etara.
Sehubungan dengan itu, Sekolah Menengah Kebangsaan Victoria turut
disenaraikan sebagai Warisan Kebangsaan bagi ketegori Tapak Warisan ( Bangunan
) bersama-sama 16 butiran yang lain. SMK Victoria atau kini dikenali semula sebagai Victoria Institution ilah
antara bangunan yang tersenarai sebagai Warisan Kebangsaan kerana peninggalan
warisan seni bina, kepentingan sejarah
penggunaannya, serta kejayaan sekolah itu dalam melahirkan tokoh-tokoh ulung
dalam politik, ushawan, sukan dan pentadbir. Usaha untuk mengangkat martabat
tapak warisan seumpama itu juga pernah dilakukan di peringkat antarabangsa,
iaitu seperti tujuh monument ajaib dunia termasuklah Primaid Giza, Taj Mahal,
dan Colosseum di Rom.
Soalnya mengapa dunia mengangkat bangunan-bangunan
lama ini sebagai suatu yang sangat bernilai waima selepas ribuan tahun
pembinaanya? Faktornya tentulah sejarah yang tercipta di sebalik binaan itu
yang mempunyai hubung kiat dengan kecemerlangan silam. Di Paris, misalnya terdapat ratusan bangunan yang
diwartakan sebagai warisan mempunyai sejarah tentang tamadun Perancis. Salah
satunya kediaman Victor Hugo, sasterawan tersohor Perancis yang dipelihara
sebagai muzium hingga kini. Padahal tidak ada keunikan di kediaman itu, tetapi
kerana nilai sejarah kediaman itu yang menyumbang kepada kemasyhuran Victor
Hugo. Di Negara kita, antara tapak warisan yang telah diwartakan termasuk
Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim, Perak: Universiti Malaya, Lembah
Pantai ;Bagunan Stadhuys dan Gereja Christ, Melaka: Istana Lama Sri Mnanti,
Negeri Sembilan;Masjid Jamek Jalan Tun Perak; Masjid Kampung Keling dan Kuil
Poyyata Vinagar Moorthi di Melaka serta Muzium Perak, Jalan Taming Sari, Perak.
Dari segi
pengiktirafan Warisan Antarabangsa pula, Malaysia berjaya menyenaraikan dua
lagi tapak warisan dunia di bawah Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan
kebudayaan Pertubuhan bangsa bersatu (UNESCO) melalui Bandar Melaka dan Georgetown , Pulau Pinang.
Pengiktirafan yang diterima oleh kedua-dua Bandar raya tersebut deperoleh pada
7 julai 2008 pada persidangan Jawatankuasa Warisan Dunia ke-32 yang berlangsung
di Quebec City, kanada. Kejayaan kedua-dua Bandar raya tersebut yang
disenaraikan bersama sebagai Bandar Sejarah Selat Melaka itu adalah suatu yang
kejayaan besar bagi Malaysia
khusunya Melaka dan Pulau Pinang memandangkan
usaha untuk mendapat pengiktirafan tersebut telah dilakukan sejak tahun 2001. Kejayaan
itu menjadikan Malaysia kini mempunyai tiga tapak warisan dunia selepas Taman
Negara Mulu, Sarawak dan Taman kinabalu, Sabah yang memperoleh pengiktirafan
itu bagi kategori tapak alam semula jadi pada tahun 2000. Menurut kenyataan
UNESCO, pihaknya menerima 45 pencalonan bagi kedua-dua kategori tapak kebudayaan
dan alam semula jadi, tetapi hanya memilih 27 daripadanya,iaitu 19 bagi
kategori tapak warisan dan lapan untuk alam semula jadi.
Dari segi warisan
makanan pula,terdapat pelbagai jenis makanan kegemaran rakyat Malaysia yang
dapat diketengahkan. Hal ini demikian kerana setiap kaum mewarisi makanan
turun-temurun masing-masing dan kita tidak mahu keistimewaan sesuatu masakan yang diwarisi oleh bangsa tertentu
hilang begitu sahaja dek terdedah kepada makanan barat. Sebanyak 100 lagi makanan
tradisional pelbagai kaum di negara ini
turut disenaraikan sebagai Masakan
warisan kebangsaan bagi kategori warisan tidak ketara ( makanan ) 2009 termasuk
nasi dagang,nasi lemak,nasi kerabu,nasi himpit,kuih cincin,keropok,tosai dan
roti canai. Sejak zaman berzaman,makanan tradisional seperti itu telah lama
menjadi identity sesuatu kaum kerana keistimewaannya. Daripada
lauk-pauk,kuih-muih hinggalah makanan
pembuka selera turut merentasi budaya dan bangsa di negara ini. Tegasnya,
pengisytiharan warisan makanan sebagai warisan kebudayaan tidak ketara cukup
signifikan dalam membudayakan masyarakat terhadap satu lagi warisan negara
Kesimpulan :
Secara tuntas,kesemua daftar warisan kebangsaan tersebut
adalah bagi mengenal pasti butiran warisan yang dimiliki negara dalam usaha
menyelamatkannya daripada pupus. Khazanah
berkenaan memang seharusnya dipelihara dan dipulihara supaya dapat
diwariskan kepada generasi akan datang serta diurus tadbir dengan baik. Namun
,dalam percaturan antara nilai komersial dan warisan,sudah tentulah warisan
akan tewas kepada perkiraan ringgit dan tunturan modenisasi.
MEMPERKUKUH TRADISI HIDUP BERJIRAN
Pendahuluan
Kehidupan bermasyarakat tidak
terlepas daripada amalan hidup secara berjiran. Lazimnya jiran tetangga terdiri
daripada kaum keluarga, rakan taulan, dan orang luar. Dalam masyarakat majmuk
seperti Malaysia ,
tradisi hidup berjiran atau semangat kejiranan berdasarkan perbezaan bangsa dan
agama sudah sinonim sejak sekian lama. Perbezaan bangsa, agama, adat, dan
budaya tidak seharusnya dijadikan sempadan untuk memisahkan atau membina
benteng daripada amalan hidup sesame jiran tetangga. Namun, realiti masyarakat
hari ini mengambil mudah berhubung semangat kejiranan ini. Mungkin alasan
kesibukan seharian dan mengejar karier menyebabkan amalan kejiranan semakin
dilupakan, malah ada jiran tetangga yang saling tidak mengenali antara satu
sama lain, malah tidak pernah bertegur sapa. Oleh itu, usaha untuk mengekalkan hubungan baik sesama jiran mestilah
dijaga bagi menjamin keharmonian dan keselamatan berkekalan.
Sebagai
sebuah negara yang berbilang kaum, Malaysia perlu menanamkan semangat
kejiranan dalam kalangan anggota masyarakatnya khususnya bagi mereka yang
tinggal di kawasan bandar. Hal ini demikian kerana tradisi hidup berjiran
sememangnya menjadi amalan masyarakat di luar Bandar semenjak dari dahulu lagi.
Hubungan dan keutuhan semangat kejiranan ini merupakan teras perhubungan sosial
dalam komuniti luar Bandar dan menjadi sebahagian daripada tradisi yang masih dipertahankan
dan sukar diganggu gugat. Perubahan yang berlaku dalam masyarakat Malaysia
umumnya telah mempengaruhi pola hubungan kejiranan yang telah sedia ada. Walau
bagaimanapun, semangat berkenaan kian semakin terhakis dalam masyarakat bandar.
Bagaikan enau melepaskan pucuk masing-masing, mungkin itu perumpamaan yang
paling tepat untuk menggambarkan sikap sesetengah masyarakat bandar ini. Sikap
individualistik dan ego hanya akan menyebabkan ikatan masyarakat menjadi
longgar dan mendedahkan mereka kepada pelbagai risiko jenayah. Oleh itu, usaha
bersepadu perlu dilakukan bagi menyuburkan kembali tradisi hidup berjiran tidak
kira di mana-mana sahaja kita berada.
Kemakmuran
sesebuah negara amat bergantung kepada sejauh mana kemantapan dan keutuhan
hubungan dalam setiap lapisan masyarakatnya. Hubungan yang erat antara
sesama anggota masyarakat merupakan ciri-ciri masyarakat yang berkualiti, iaitu
sebuah masyarakat yang bukan sahaja berjaya mewujudkan suasana harmoni dan aman
sesame mereka, bahkan menjadi aset paling penting kepada negara. Menyedari
hakikat inilah maka Islam awal-awal lagi telah menekankan betapa pentingnya
menjalinkan hubungan yang erat dalam kalangan masyarakatnya. Islam amat menitikberatkan hubungan kejiranan
kerana merupakan salah satu daripada cara hidup Islam. Dalam konteks hidup
berjiran, umat Islam berkewajipan mengekalkan hubungan baik dan mesra sesama
mereka. Segala perkara yang mencemar keharmonian dan kesejahteraan masyarakat
dapat dicegah dengan semangat kerjasama, prihatin, dan kesatuan sesama jiran. Gejala-gejala sosial seperti khalwat,
penderaan kanak-kanak, dan banyak lagi kes-kes jenayah dapat dibendung jika
jiran berganding bahu dan mengambil inisiatif melaporkannya kepada pihak
berkuasa.
Sehubungan dengan itu, dalam konteks hubungan
sosial isu yang menjadi perbincangan hangat hari ini ialah semangat kejiranan
itu menjadi semakin diabaikan berpunca daripada pengaruh alam persekitaran yang
semakin mencabar. Selain itu, disebabkan aktiviti harian individu yang
semakin sibuk kesan daripada proses pembandaran, dan pemodenan yang begitu
pesat. Fenomena sebegini begitu ketara dalam komuniti bandar yang lebih
kompleks kehidupan sehariannya. Walaupun pelbagai elemen fizikal disediakan
bagi mewujudkan interaksi sosial dan seterusnya semangat kejiranan, tetapi
ternyata kurang berkesan. Keadaan ini memperlihatkan bahawa landskap dan
perancangan fizikal itu sendiri sedikit sebanyak memainkan peranan sebagai
’penghalang’ atau ’sekatan’ terhadap interaksi sosial, termasuk hubungan antara
jiran dalam kalangan penduduk bagi kawasan perumahan moden di bandar hari ini.
Faktor teknologi turut menyebabkan kita
kurang menghiraukan semangat kejiranan. Hal ini kerana dengan perkembangan
teknologi yang canggih, kita semakin kurang berinteraksi secara langsung dengan
ahli-ahli masyarakat yang lain. Melalui penggunaan telefon, faksimili dan
Internet, kita tidak lagi perlu bertemu secara berseorangan untuk berhubung.
Ekoran daripada itu, kita hilang kemahiran untuk berkomunikasi dan sikap
ramah-tamah. Sebaliknya, kita menjadi kera sumbang dan hanya mampu
berkomunikasi dengan orang lain dengan bantuan teknologi. Jelas bahawa semangat
kejiranan akan pudar kerana semangat ini tidak dapat dipupuk jika ahli-ahli
masyarakat tidak dapat berhubung antara satu sama lain dengan baik. Struktur
perumahan moden juga menyukarkan penanaman semangat kejiranan dalam kalangan
masyarakat kita. Kebanyakan rumah dan pangsapuri moden dibina dengan tembok
yang tinggi dan berpagar. Hal ini jauh berbeza dengan rumah-rumah di kampung yang
tidak mempunyai sempadan untuk membezakan rumah satu jiran daripada rumah jiran
yang lain.
Sebenarnya sikap mengambil berat terhadap
semangat kejiranan masih mampu meninggalkan kesan positif ketara terhadap
kesejahteraan masyarakat tanpa mengira agama, kaum, atau darjat. Hubungan
kejiranan kekal harmoni jika setiap jiran mempunyai matlamat hidup yang sama,
yakni ingin akan perpaduan dan kesejahteraan. Mereka ingin menjadikan
lingkungan kejiranan sebagai tempat paling selesa. Dengan kata lain, semangat
kejiranan merupakan salah satu faktor yang dapat mengukuhkan perpaduan dan
menyemai kasih sayang sesama insan. Dalam kehidupan bermasyarakat, amalan ambil
peduli atau prihatin terhadap keadaan atau masalah dihadapi masyarakat atau
jiran boleh membantu mengatasi kemelut serta kesulitan yang dialami oleh
mereka. Hal ini demikian kerana banyak kes kejiranan tidak dapat diselesaikan
disebabkan masing-masing tidak mahu mengalah. Selain itu, bagi memastikan
hubungan kejiranan berlainan agama berjalan baik, setiap jiran perlu memahami
dan mengetahui sedikit sebanyak mengenai jirannya dan mengamalkan sifat mulia
seperti ikhlas, jujur, amanah, dan saling menghormati. Sebaliknya, sikap buruk
seperti iri hati, mengumpat, dengki, fitnah, dan buruk sangka mesti dijauhkan.
Amalan bertegur sapa sesama jiran merupakan
titik permulaan terjalinnya hubungan yang erat dan mesra. Membiasakan diri
bertanya khabar dan kesihatan diri, serta anak-anak jiran dapat menjadi
penghubung kepada amalan bertukar-tukar pandangan dan berkongsi pengalaman
sesama jiran apabila ditimpa masalahbyang akhirnya memberi jalan penyelesaian
kepada kesejahteraan dan kebahagiaan hidup. Oleh itu, amalan bertegur sapa
perlu dilakukan oleh setiap orang dan menjadi syarat utama dalam membentuk
hubungan akrab sesama jiran. Meluangkan masa untuk berkunjung ke rumah jiran
dapat mengeratkan dan menghidupkan semangat hidup berjiran. Kita akan lebih
mengenali jiran apabila berkunjung atau menziarahi mereka. Hal ini kerana
peluang masa berbicara yang lebih panjang dan suasana rumah yang lebih tenteram
memungkinkan kita mengenali dan menyelami suka dan duka jiran secara lebih
dekat. Namun demikian, kita perlulah pandai memilih waktu yang sesuai agar
kunjungan kita itu mengganggu waktu rehat mereka yang boleh mengakibatkan kesan
yang negatif pula. Sekurang-kurangnya amalan berkunjung ke rumah jiran
dilakukan pada hujung minggu atau sempena hari-hari perayaan tertentu.
Sebagai jiran yang prihatin, kita hendaklah
sentiasa berusaha untuk membina hubungan yang baik dengan jiran tetangga kita.
Kemuncak hubungan kejiranan yang baik adalah apabila kita sanggup mengetepikan
kesenangan dan kerehatan diri semata-mata untuk membantu jiran pada masa
diperlukan. Pengorbanan seumpama ini sememangnya tidak mudah dilupakan oleh sesiapapun
apatah lagi jiran yang terdekat. Semakin kerap kita menolong jiran maka pada masa yang sama semakin kuat
pula ikatan kejiranan. Dengan sebab itu, amalan menolong jiran adalah amalan
yang paling berkesan dalam mengekalkan hubungan kejiranan yang baik meskipun
telah berpindah rumah. Seharusnya amalan ini dilakukan oleh setiap daripada
kita. Jika jiran sibuk dengan majlis kenduri-kendara, hulurkanlah bantuan biar
pun dengan menolong membersihkan kawasan mereka. Dengan amalan sedemikian akan
lebih mengeratkan hubungan kejiranan serta dapat mencerminkan kehidupan yang
harmoni dan bersatu padu.
Usaha untuk mewujudkan suasana kejiranan
yang rukun damai mungkin agak sukar berikutan hakikat hidup manusia hari ini
yang berbeza pandangan, gaya, sikap, akhlak, dan perangai. Lantaran itu,
melalui aktiviti kemasyarakatan mampu menyatukan kesemua titik perbezaan tersebut secara tidak langsung.
Antaranya termasuklah program Kawasan Rukun Tetangga (KRT) yang perlu digerakkan secara lebih berkesan
dan diubah daripada aktiviti penjagaan keselamatan kepada program bercorak
sosial. Konsep baharu itu perlu memasukkan elemen sosial bagi memupuk semangat
kerjasama dan perpaduan dalam kalangan masyarakat. Fungsi serta peranan KRT
sebagai pemangkin perpaduan tidak akan mencapai sasarannya sekiranya KRT hanya
wujud pada nama tanpa sebarang program. Kerajaan akan terus memberi geran bantuan tahunan kepada KRT yang aktif
melaksanakan program di kawasan masing-masing. KRT yang aktif biasanya akan
menerima geran bantuan tahunan bagi membolehkan mereka mengatur serta
melaksanakan program tahunan untuk masyarakat setempat seperti Skim Rondaan
Sukarela (SRS) termasuk mengaktifkan sayap-sayap KRT seperti Jiran Muda dan
Jiran Wanita. Setiap tahun, Jabatan Perpaduan dan Integrasi Nasional meluluskan
penubuhan KRT sebagai platform bagi merapatkan hubungan penduduk pelbagai kaum.
Di samping itu, pelbagai jawatankuasa boleh
diwujudkan seperti jawatankuasa kemajuan pemelajaran anak-anak, jawatankuasa
pembangunan insan, rakan cop, dan lain-lain lagi bagi tujuan menganjurkan
aktiviti-aktiviti berfaedah seperti kem motivasi, program jati diri,
gotong-royong, dan sebagainya. Kesemuanya ini membolehkan kebajikan
masyarakat setempat sama ada anak-anak, para remaja, ibu bapa, dan sebagainya
sentiasa terjamin dan terpelihara. Jiran yang sepakat dan bersatu padu mampu
menjamin keselamatan kawasan setempat daripada sebarang ancaman kecurian, pecah
rumah, penyalahgunaan dadah, penculikan, samseng, dan sebagainya. Tegasnya,
tradisi hidup berjiran dalam suasana bekerjasama dan mengambil berat antara
satu sama lain, sudah semestinya dapat menjana satu program yang menyumbang
kepada kebajikan masyarakat setempat.
Kesimpulan
Secara
tuntas, usaha memperkukuh tradisi hidup berjiran yang harmoni menjadi aset
penting untuk membentuk sebuah negara yang maju dan selamat. Tradisi hidup
berjiran yang saling membantu dan mengambil tahu antara satu sama lain perlu
dihidupkan semula bagi memastikan kejadian yang menggugat keharmonian dan
kesejahteraan masyarakat tidak berlaku.
MEMBANTERAS SAMSENG JALANAN
Pendahuluan
Isu yang sering menjadi perhatian
dan menjadi kebimbangan masyarakat kini ialah isu gejala “ samseng jalanan “
atau “ mat rempit “ yang bukan semakin berkurangan atau terkawal, tetapi
sebaliknya semakin menjadi-jadi. Mereka bukan sekadar mencetus ketidakselesaan
malah turut mengancam nyawa pengguna nyawa jalan raya yang lain. Baru-baru ini
Ketua Trafik Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata istilah “ mat rempit “
perlu ditukar kepada “ samseng jalanan “ , di samping dikenakan hukuman yang
berat termasuk penjara mendatori kepada golongan ini. Pindaan tersebut mampu
memberikan kesan lebih besar untuk membanteras kegiatan itu yang makin
berleluasa. Dengan kata lain, usaha membanteras samseng jalanan perlu ditangani
dengan segera sebelum menjadi barah dalam masyarakat.
Sebenarnya, gejala mat rempit hanya
wujud di Malaysia ,
malah tiada sebarang jurnal antarabangsa yang pernah melaporkan masalah itu
kecuali di negara ini. Pakar pengangkutan awam yang juga Pensyarah Fakulti
Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr
Abdul Rahim Md Nor, sebelum ini pernah mengemukakan
beberapa faktor termasuk penggunaan motosikal sebagai pengangkutan utama di Malaysia berbanding
negara asing. Di Eropah, Amerika Syarikat dan Australia misalnya, banyak orang
berkereta atau menggunakan kenderaan awam ke tempat kerja. Tidak banyak yang
bermotosikal. Malah jika ada motosikal pun, mereka menggunakan motosikal
berkuasa tinggi. Keadaan sebaliknya di sini kerana banyak bermotosikal. Jadi,
wujudlah kelompok atau kumpulan tersendiri seperti mat rempit sama ada di luar
bandar dan bandar. Tegasnya, merempit itu sudah menjadi satu budaya dalam
kalangan pemilik motosikal ini. Di luar negara, jika ada pun, hanyala lumba
kereta haram dan bukannya motosikal. Hanya ada beberapa negara yang melaporkan
kejadian lumba kereta haram seperti Australia, New Zealand, Amerika, United
Kingdom, Sweden, Crotia, Jepun, dan Hong Kong. Bagaimanapun, keadaan di luar
negara terkawal, tidak seperti Malaysia
yang hampir setiap malam ada-ada saja kejadian merempit.
Isu samseng jalan raya kini kembali
mendapat perhatian apabila seorang wanita hamil dua bulan, ditemui mati di
kawasan kediamannya di Taman Ayer Hitam, Batu Pahat, Johor Bahru, 3 Mei lalu
akibat diragut. Tiga hari selepas itu, seorang lagi wanita hamil, turut
terbunuh angkara peragut di Kampung Padang Raja, Jalan Melor-Ketereh, Kota
Bharu walaupun hanya membawa beg tangan berisi wang tunai sebanyak RM 2 sahaja.
Ekoran daripada peristiwa tragik seumpama itu, kerajaan perlu segera memikirkan
langkah pencegahan yang terbaik untuk mengelakkan lebih banyak orang awam
menjadi mangsa. Gelaran samseng jalanan lebih sesuai kerana tindakan dan
kelakuan ganas golongan itu boleh mengancam nyawa orang lain. Oleh itu, diharap
selepas ini tiada lagi istilah ”mat rempit” digunakan. Itulah yang diputuskan
oleh pihak polis kerana gelaran itu nampaknya tepat bagi menggambarkan
kekacauan yang dicetuskan oleh mereka. Banyak pihak sebelum ini menyatakan
bahawa gelaran mat rempit terlalu
”hebat” untuk golongan tersebut. Mereka berlagak di atas jalan raya dan istilah
”mat rempit” itu turut menyemarakkan semangat anak-anak muda yang kononnya ”
tidak takut mati” itu.
Kementerian Penerangan, Komunikasi dan
Kebudayaan bersetuju supaya pihak media menggunakan istilah ’samseng jalanan’
dalam laporan mereka bagi menggantikan istilah ’mat rempit’yang digunakan
sebelum ini. Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pendekatan berkenaan
selari dengan usaha kementerian melaksanakan langkah-langkah praktikal bagi
membina negara dan bangsa. Perkara ini telah mendapat perhatian pelbagai pihak
dan semakin menjadi sebutan ramai. Justeru, kita bersetuju dengan Polis Diraja
Malaysia (PDRM) supaya tidak menggunakan istilah ”mat rempit” ataupun istilah lain yang mudah mencerminkan
suatu golongan yang rendah mutu dirinya. Walau bagaimanapun, Menteri Belia dan
Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek pula tidak bersetuju istilah samseng jalanan
digunakan bagi menggantikan gelaran mat rempit untuk merujuk kepada penunggang
motosikal yang berlumba secara haram di jalan raya dan turut berkelakuan ganas.
Gelaran samseng jalanan agak keterlaluan. Hanya segelintir sahaja daripada
mereka dalam kalangan mat rempit yang terlibat dengan jenayah manakala
sebahagian besar lagi hanya anak muda biasa. Namun, walau apa-apa pun gelaran
yang diguna pakai, aktiviti mereka tetap menimbulkan pelbagai reaksi dan
masalah kepada orang awam.
Kajian akademik pertama satu ketika dahulu
mengenai isu mat rempit itu juga pernah mendedahkan peningkatan pembabitan
remaja Melayu yang mencapai 95 peratus daripada keseluruhan mat rempit
seluruh negara, berbanding kajian kali pertama pada 2002 yang merekodkan 80
peratus. Menurut Ketua Program Psikologi, Universiti Kebangsaan, Prof. Madya
Dr. Rozimi Ismail yang menjalankan kajian mengikut geran penyelidikan UKM
secara berperingkat selama enam tahun bermula 2002 hingga 2006 membabitkan tiga
tajuk kajian. Kajian pertama bertajuk ’ Mat Rempit dan Hubungan dengan Masalah
Sosial (2000 hingga 2002) diikuti kajian kedua bertajuk ’ Faktor
Pembabitan Mat Rempit (2003-2004). Seterusnya, kajian terbaru berjudul
’Pembabitan Mat Rempit dalam Jenayah’ lebih kepada melihat tahap serta jenis
jenayah berpunca daripada golongan berkenaan. Hasil kajian mendapati, 97
peratus daripada mereka disifatkan sebagai ’kepala angin’ atau sanggup
melakukan apa-apa sahaja untuk mencari keseronokan manakala bakinya kira-kira
tiga peratus digelar sebagai mat motor, iaitu individu yang benar-benar suka
akan motosikal. Kebanyakan mat motor ini pelajar institusi pengajian tinggi
yang lebih kepada mencari keseronokan ketika masa lapang atau melepaskan
tekanan menjelang peperiksaan.
Kira-kira 24 peratus daripada mereka yang
terlibat dengan kegiatan merempit mengaku pernah terlibat dalam jenayah,
misalnya pecah rumah, curi motosikal, kumpulan samseng, vandalisme, dan seks
bebas. Mereka berusia antara 14
hingga 25 tahun dan majoritinya berusia lingkungan 21 ke atas. Usia terlalu
muda juga menyebabkan mereka mudah taksub kepada ketua kumpulan terdiri
daripada mat rempit senior. Tidak menghairankan jika dikaji latar belakang mat
rempit, ada yang datang daripada keluarga berpendapatan rendah dan sederhana.
Logiknya mereka juga mempunyai tahap pendidikan agak rendah dan ada antara
mereka tercicir daripada pengajian sekolah.
Sebenarnya, apa yang mereka lakukan ialah mencari hiburan tetapi dengan
cara tersendiri yang jelas membahayakan nyawa sendiri bahkan boleh menjadi
igauan ngeri kepada pengguna jalan raya lain. Kebanyakan mereka pengganggur
yang tidak mempunyai pendapatan tetap, pekerja kilang (bahagian am), mat
despatch (penghantar surat), penjual burger jalanan, pembantu bengkel kenderaan
dan pelajar (sekolah dan IPT). Kajian yang dijalankan dengan kerjasama cawangan
Trafik Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu juga mendapati, 85 peratus daripada
mereka tidak mempunyai lesen memandu atau tamat tempoh sah. Ironinya, mat
rempit mempunyai sikap setia kawan yang cukup tinggi dan sering mengutamakan
kumpulan. Contoh paling mudah ialah jika berlaku kemalangan sama ada ketika
operasi atau berlumba, mereka akan melarikan rakan mereka dan motosikal secepat
mungkin sebelum dicekup polis.
Bagi memerangi golongan itu, pihak polis bukan sahaja mengubah
gelarannya malah turut mengemukakan cadangan agar kerajaan meminda Seksyen 42
(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987. Bukit Aman mahu samseng jalanan
tersebut dikenakan hukuman penjara mendatori, sesuai dengan kesalahan yang
mereka lakukan. Ketika ini Seksyen 42 (1) hanya memperuntukkan denda tidak
melebihi RM 10,000 atau penjara sekurang-kurangnya lima bulan. Hukuman tersebut
terlalu ringan berbanding dengan akibat buruk yang dicetuskan oleh samseng
jalanan yang menguasai jalan-jalan raya pada waktu dinihari tersebut. Tindakan
pihak polis itu sekali gus membuktikan gejala lumba haram semakin tidak
terkawal. Hanya tindakan keras menerusi peruntukan undang-undang sahaja yang
diyakini mampu membendung mereka.
Datuk Seri Najib Tun
Razak ketika merasmikan Majlis Perasmian Pengeluaran Ulung Mercedes-Benz
E-Class dari kilang pemasangan MTB empat tahun lalu, pernah mencadangkan dua
langkah bagi manangani isu samseng jalan
raya yang menghantui pengguna jalan raya di negara ini. Pertama, beliau berharap agar tindakan segera dan pantas diambil atas
pihak-pihak yang bertanggungjawab melakukan tindakan samseng semasa berada di
jalan raya. Hukuman berat juga perlu dijatuhkan kepada mereka ini. Langkah jangka panjang pula ialah membentuk
nilai budaya masyarakat yang sentiasa bersopan dan mengambil berat tentang
perasaan orang lain. Hal ini ada kaitan dengan Kempen Budi Bahasa dan
Nilai-Nilai Murni yang dilancarkan oleh kerajaan. Tegasnya, permasalahan
samseng jalan raya akan dapat diatasi sepenuhnya jika rakyat diajar untuk
menghormati orang lain.
Selain itu, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Nik Mat meminta
kerajaan pusat menetapkan hukuman yang lebih berat kepada samseng jalanan untuk
mengelakkan mereka terus melakukan jenayah itu. Menurutnya, hukuman itu
perlulah menimbulkan rasa gerun terhadap golongan itu yang selalu melakukan
lumba haram di atas jalan raya sehingga membahayakan nyawa sendiri dan orang
ramai. Samseng jalanan atau mat rempit sekarang menjadikan nyawa manusia murah
dan harta benda orang murah. Kita perlu buat undang-undang yang menggerunkan
supaya mereka rasa takut untuk buat lagi. Beliau diminta mengulas mengenai
cadangan Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, yang telah mengemukan cadangan supaya
kerajaan meminda segera Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987
tersebut. Kerajaan perlu segera memikirkan langkah pencegahan yang terbaik
untuk mengelakkan lebih ramai orang awam menjadi mangsa. Walau bagaimanapun,
beliau turut menyeru supaya banyak langkah pencegahan diambil untuk mengelakkan
lebih ramai nyawa orang awam terkorban.
Kesimpulan
No comments:
Post a Comment